Közgazdaságtan: döntések és választások tudománya a korlátozott lehetőségek világában.
Ágai: mikroökonómia: fogyasztók, vállalatok
makroökonómia: ágazatok, országok
Alapfogalmak: termelési tényező: azok a javak és szolgáltatások, amelyeket felhasználunk más termékek termelése és szolgáltatások nyújtása során.
5 csoport: munka, termelési tényezők, tőke javak, vállalkozó, információ
Munka: munkaerő/beosztott: az ember mindazon szellemi és fizikai képességeinek összessége, amelyeket a munkavégzés során felhasznál. Erőár/bér: piacon alakul ki állami szabályozással.
Termelési erőforrás: természetben szabadon rendelkezésre álló javak, amiket termék termelés és szolgáltatásnyújtás során felhasználhatunk.
Bérleti díj: 1. korlátozottan rendelkezésre álló javak: kőolaj, földgáz, ásványkincsek
-
megújítható erőforrások: bizonyos technikával megújítható, de elő is állítható
-
Korlátlanul áll rendelkezésre: nap, szél, földenergia
Tőke javak: olyan termelés által létrehozott javak, amelyeket tovább felhasználunk termelés és szolgáltatás nyújtás érdekében: gépek, eszközök, berendezések, értékpapírok – ára: kamat.
Vállalkozó/vezető: a termelési tényezők összhangját teremti meg, jövedelme – profit
Információ: az az adathalmaz, amit a termelés végzése és a szolgáltatás nyújtása során felhasználunk, fontos a hozzájutás gyorsasága.
Szűkösség: a termeléshez rendelkezésre álló erőforrások nem elégségesek a szükségletek teljes kielégítéséhez. Okai: ember igénye folyamatosan nő, népesség növekedése.
Alternatív költség: különböző választási lehetőségek összehasonlítására szolgál.
Közgazdaságtan 3 alapkérdése: Mit? Kinek? Hogyan?
Mit? = milyen terméket és szolgáltatást állítsunk elő: élelmiszer, közlekedési eszköz, fontos a reklám szerepe.
Kinek? = kik azok akik megvásárolják a terméket, ki a célközönség
Hogyan? = milyen módszereket, gyártási eljárásokat alkalmazzunk
Erőforrások elosztása: bürokratikus koordináció/elosztás: állam szabályozza, hogy ki, mit és mennyit termel. Például: hadi, tervgazdaság
piaci elosztás/mechanizmuson alapuló: minden a kereslet és kínálati viszonyok alapján fogalmazódik meg.
hagyományokon/erkölcsi értékeken alapuló
A mai gazdaságok vegyes gazdaságok: piacgazdasági alapokon nyugszik, de az állam néhány tényezőt szabályoz => adórendszeren keresztül befolyásolja a gazdaságot.
Kereslet – Kínálat – Piac
Piac: áruk, szolgáltatások adás-vételének színtere.
Csoportosítás: jelleg szerint: árú, pénz, munka
földrajzilag: regionális, országos, nemzetközi
Elemei: kereslet: adott ár mellett a vevő mennyit akar és képes megvenni az adott termékből
kínálat: a termelők által eladásra termelt áruk mennyisége
ár: mennyiért lehet az adott terméket a piacon beszerezni
jövedelem: a kifizetések után maradt pénzmennyiség
Kereslet és Kínálati függvény és Marshall – kereszt
D= keresleti függvény
S= kínálati függvény
A metszéspontot egyensúlyi pontnak nevezzük. Jele: p, q*.
Ha az S és a D értéke is túl magas, azt túlkínálatnak, ha az S és D értéke is túl kicsi, azt túl keresletnek nevezzük, mind a két esetnél a piac egyensúlyra törekszik.
Vannak kivételt képező termékek is. Ezek a rugalmatlan keresletű termékek. Pl.: cigaretta, gyógyszerek, alapvető élelmiszerek és a benzin. Továbbá vannak, úgynevezett alárendelt termékek is. Ezek a luxustermékek, amiket manapság státusz szimbólumként kezelünk.
Fogyasztói magatartás és kereslet/fogyasztói magatartás befolyásolói
Nominális jövedelem: pénzeszközök számszerű értéke,
Reál jövedelem: pénz vásárlóereje, megvásárolható termékek köre,
Minden fogyasztónak szembe kell néznie a szűkösség problémájával
Racionalitás/racionális fogyasztó: fogyasztó az árú hasznos tulajdonságai alapján dönt: hasznossági fogalmak: hasznosság: valamely jószág vagy szolgáltatás hasznos tulajdonságainak összessége, az a kielégülés, amelyet a fogyasztó az elfogyasztással nyer.
Teljes hasznos és határhaszon, vagyis a hasznosság mérhető
Tortaszelet
|
Teljes hasznosság
|
Határhasznosság
|
0
|
-
|
-
|
1
|
11
|
11
|
2
|
20
|
9
|
3
|
27
|
7
|
4
|
32
|
5
|
5
|
35
|
3
|
6
|
36
|
1
|
7
|
35
|
-1
|
2 dl cola
|
Teljes hasznosság
|
Határhasznosság(MU= marginal utility)
|
0
|
-
|
-
|
1
|
11
|
11
|
2
|
20
|
9
|
3
|
27
|
7
|
4
|
32
|
5
|
5
|
35
|
3
|
6
|
36
|
1
|
7
|
35
|
-1
|
Teljes haszon: az elfogyasztott termékek össze hasznossága.
Határhaszon: az a szám, amely megmutatja, hogyan változik a fogyasztó összhaszna, ha egy egységgel növeli az összfogyasztást.
Telítettségi pont: termék azon mennyisége, amelynél többet fogyasztva az összhaszon csökkenni kezd.
Csökkenő határ haszon elve: az egymást követő pótlólagos termékegységek elfogyasztásakor a teljes haszon egyre kisebb mértékben nő.
Teljes haszon legmagasabb értékénél a határhasznosság értéke nulla. Ez az elmélet minden átlagos termékre igaz, de vannak kivételek: gyűjtő szenvedélyek: gyémánt, szalvéta, bélyeg, pénz.
Fogyasztó választása több termék esetén: fogyasztónak van egy minimális jövedelme amit elkölthet termékekre.
Előnykiegyenlítődés elve: a fogyasztó mindaddig növelheti az összhasznát a fogyasztói szrekezet átalakításával, ameddig a nyert haszna meghaladja a feláldozott haszna értékét.
Optimális esetben a nyert és feláldozott hasznok kiegyenlítődnek. A két táblázat harmadik sorainak kombinációja. Vagyis itt az összehaszon mindkét esetben 34.
Gossen II. törvénye: fogyasztó akkor költi el optimálisan a jövedelmét, ha az utolsó pénzegység elköltésével nyerhető határhaszon bármely termékre azonos.
|