sportmenedzserek
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Marketing

Marketing: 1905-ben jelent meg az USA-ban. To market=piacra vinni, eladni. A marketing híd, kapocs a termelők és a fogyasztók között.

Definíciók: kiterjesztett: minden értékkel bíró jószág cseréje.

Tág: vevőközpontú üzletfilozófia, szemléletmód.

Szűk: vevő érdekében történik, de sokkal komplexebb folyamat.

 

Marketingfejlődési szakaszai

 

1850 – 1920 Termelésközpontú korszak(premarketing)

Nem igazi marketingfejlődési korszak. Kereslet meghaladja a kínálatot, vállalatok feladata a termelésnövelés.

1920 – 1933 Értékesítés központú korszak

A piacon árú bőség van, a kínálat meghaladja a keresletet, túlkínálat oka a kevés vásárlásnak, befolyásolásuk az elsődleges cél, agresszív értékesítési módszerek megjelenése, emelkedő reklámkiadások, erősödő konkurenciaharc megjelenése.

1934 – 1990 Fogyasztóközpontú korszak

Szemléletváltás alakul ki, vagyis ,,őfelsége a vevő”. Igény differenciálódás – nem állítható elő mindenkinek megfelelő termék, elterjednek a piackutató módszerek.

,,Ne azt próbáld meg eladni amit megtermeltél, hanem azt próbáld meg megtermelni, amire a fogyasztónak szüksége van.”

1991 Társadalom központú korszak

Egyénre szabott kínálat kialakítása. Vállalat legfontosabb feladatának meghatározása – profit, fogyasztói igények, társadalmi érdekek közti egyensúly megteremtése. Profitérdekek elé a társadalmi érdekek kerülnek.

 

A marketinghez kapcsolódó tudományok: matematika – statisztika, szociológia, demográfia, pszichológia.

 

Kutatás: szükséges, felméri: a piacot, a szokásokat, az igényeket/kereslet, a kínálatot, az árakat, az ellátást, a kommunikációt, a vevőszolgálati igényeket, módszereket, az üzleti etikát, fogyasztóvédelmet.

 

Információgyűjtés folyamata: reprezentatív minta alapján.

1.konkrét terület meghatározása

    2.szekunder információk megszerzése

3.fehér foltok

4.primer információk megszerzése

5.elemzés

6.döntés előkészítése.

Mozaik információnak nevezzük, a vásárlótól közvetlenül megszerzett információt. Alkalmazása idő és humán erőforrás igényes.

 

Kutatási terv szerkezete

Információ forrása

Kutatási eljárások

Eszköz

Mintavétel

primer

megfigyelés

papír

reprezentatív

szekunder

megkérdezés

diktafon

nem reprezentatív

mozaik

kísérlet

informatika

egység, honnan vesszük

 

 

technológiai eszközök

nagyság

 

 

 

célzott, véletlenszerű

 

Információs rendszer – MIR – információ tárolása, elemzése, feldolgozása, mindig naprakész. Két típusa szerint: lehet belső: termék, szegmens, értékesítési csatorna vagy külső: környezet, konkurencia, termékfejlesztések, technológiai fejlesztések, szakmai újítások, ügyfélkör.

 

Piactípusok

Típus

Tárgy

Vásárlás célja

Döntéshozók

Vásárlási döntés folyamata – rutin, impulzus

Fogyasztói

Tartós, nem tartós

 

Szükséglet kielégítése, Hasznosíthatóság – komfortérzet, kötelezőség

Egyén, család

Rutinvásárlás, impulzus, kevés a megtervezett

Fogyasztói szolgáltatások

Termelői

Nyersanyag, félkész termékek

Nyereség maximalizálás

Beszerzési csoport

Befolyásolja a nyereség, megtervezett, rutin

Termelői szolgáltatások

Tartós, nem tartós

Állami

Komplett beruházások, berendezések

Állampolgárok igényeinek kielégítése

Állami beruházások döntésének csoportja

Költség hatékonyság, megtervezett

Non – profit

Támogatás, segítség, jótékonyság

Civil igények kielégítése

Lehet egyéni vagy testületi

Vegyes, rutin és megtervezett is.

 

Ügyfélkör

Nagyvállalat

KKV

Fogyasztók, lakosság

Társasági formák

Családi vállalatok

Nagy az egyedszám

Sok tulajdonos

Kevés tulajdonos

Individum (egyének)

Megosztott felelősség, csoportos döntés

Nagy felelősség, egyéni döntés

Pénzügyi szakértelem hiánya

Nagy méret és vásárlóerő, jó alkupozíció

Kis méret, kis vagy egyéni vásárlóerő, nem túl jó alkupozíció

Nagy információigény, árérzékeny, alkupozíció minimális

Tervezett finanszírozás, tőkeerős

Likviditásérzékeny, tőkeszegény

Pszichológiai tényezők

Hierarchizált, rugalmatlan, lassú döntéshozás, sok információ

Kevés információ, rugalmas

Kulturális háttér meghatározó

Képzett munkaerő,

motiváció: pénz

Motivált, szorgalmas munkaerő

 

 

Fogyasztói piac, vásárlói magatartás

Külső inger: marketing: reklám, termék, ár, csatorna, kommunikáció=> vevő fekete doboza; környezet – gazdaság, politika, technológia – telefon, kultúra

 

Vevő jellemzői: kultúra – karácsonyi ajándék, társadalom, személyes, pszichológiai,

 

Vásárlási döntés folyamata: probléma felismerése, információ gyűjtés, értékelés, döntés, vásárlás utáni magatartás: vagy pozitív vagy negatív jellegű.

 

 

Fogyasztói piac: fogyasztói piacról 1970 óta beszélünk.

Fő kérdései: kik, mit, miért, ki dönt, hogyan, mikor, hol vásárolnak?

 

Magatartást befolyásoló tényezők: kulturális jellemzők: kultúra, képzettség, társadalmi osztály;

társadalmi: lakóhely, család, társadalmi szerepek, státusz;

személyiségi jellemzők: életkor, családi életciklus, foglalkozás, gazdasági körülmények, személyiség és énkép, életmód;

pszichológiai jellemzők: motiváció, tanult képességek, gondolkodásmód, attitűdök, szokások, előítéletek.

 

Maslow - féle motivációs elmélet

Önmegvalósítás

Önbecsülés – Elismerés

Szociális

Biztonság

Fiziológia

 

Szegmentálás: piaci szegmens a vállalat által kitűzött üzleti célok figyelembe vételével meghatározott lényeges tulajdonságok a termelés szempontjából, viszonylag homogén, jól azonosítható, elkülöníthető, mérhető nagyságú, megfelelő méretű és elérhető piacrész, azaz vevőkör, amely, amely a marketing akciók célcsoportja.

A fogyasztói piac változatos.

 

Fogyasztói piac szegmentálásának szempontrendszere

földrajzi tényezők: régió, város – vidék, település mérete, népsűrűség, éghajlat;

gazdasági: jövedelem, tulajdonviszonyok, foglalkozási viszony, vagyon;

társadalmi, demográfiai: életkor, nem, képzettség, foglalkozás, család nagysága, családi életciklus, társadalmi réteg, vallás, vallásosság, kulturáltság, szubkultúra, etnikum;

termékekkel kapcsolatos: ár érzékenység, fogyasztási volumen, márka-, image – hűség;

pszichológiai: életstílus, motiváció, attitűdök, előítéletek, személyiségvonások: innovatív, véleményformálók, késői vásárlók, elkésett vásárlók, hagyományőrzők, szabadidő, hobbi.

Marketing stratégia: hosszú távú célok elérését segítő elem. Taktika: stratégia gyakorlati megvalósítása.

Célja: vállalati célok megvalósítása, célpiacok elemzése és kiválasztása, működtetése.

Befolyásoló elemek: külső: gazdasági tényezők, jog, politika, technológia – K + F, tudomány, szociokultúrális elemek: munkaerkölcs.

Stratégia alkalmazkodást jelent a környezethez is.

 

SWOT – analízis – Gyelv – elemzés

Gyengeségek, Erősségek, Lehetőségek, Veszélyek

 

Termék stratégiák

Termék szerkezet kialakítás és fejlesztés a fő feladatai: 1. termelés milyen típusával vagy eladásával foglalkozik, 2. átalakítás, fejlesztés az igényeknek megfelelően.

2 fajta: fogyasztási cikk, ipari termékek: 1. mindennapos szükséglet, nagy bevásárlás, tartós fogyasztási cikkek, nem tervezett vásárlás, fogyasztói szolgáltatások, ellenszolgáltatás nélkül kapott termékek – ajándék; 2. nyersanyagok – új termék lesz, kellékanyagok – változtatás nélkül kerülnek a termékhez, energia és más közszolgáltatások, gépek és berendezések, alkatrészek, ipari szolgáltatások.

 

Életgörbe

Az eladás mértékét mutatja meg, adott idővallum alatt.

A bevezetés és hanyatlás időszakában van egy ráfizetési szakasz, ahol a termék veszteséget, a nyereséget, porfitot a növekedés és érettség ideje alatt termeli ki.

Életgörbe szakaszai: 0.Kutatás és Fejlesztés, nincs értékesítés; 1.bevezetés; 2.fejlődés; 3.stagnálás/érettség; 4.hanyatlás

Életgörbe típusai: 1.serkentett; 2.divatcikkek – rövid életciklus; 3..késleltetett; 4.kétpupú teve

 

Termékfejlesztés és ötletek

Külső, belső forrás: k: partnerszakok, technológiai fejlődések, szakirodalom, hatósági igények; b: egyetemek, ügyfélkapcsolat tartók, marketingosztály, piaci jellemzők.

Folyamata: begyűjtés, elemzés, megvalósíthatóság, költségelemzés, fejlesztés, életgörbe.

 

Termék – mix – szerkezet

BCG – mátrix

A piaci növekedés ütemét(bal oldal - gyors=>lassú) mutatja meg, a relatív piaci részesedés(legalsó sor - alacsony=>magas) függvényében. 

Gyors Kérdőjelek Sztárok
Lassú Döglött kutyák Fejős tehenek
  Alacsony Magas


Termékfunkciók: termékkel szemben ellentétes elvárások vannak: 

fogyasztó: hasznos, könnyen kezelhető, tartós, megbízható, olcsó,

gyártó: egyszerű, optimális mennyiséget lehessen gyártani, olcsó nyersanyag-, olcsó munkaerőigény, nagy nyereség.

 

 
Naptár, hogy tudjátok, hány nap esett ki
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Közös emilünk
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Beszélgessünk,ha összefutunk
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Élmények
Friss bejegyzések
2010.10.20. 00:10
2010.10.05. 00:07
Friss hozzászólások
 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!