Marketing: 1905-ben jelent meg az USA-ban. To market=piacra vinni, eladni. A marketing híd, kapocs a termelők és a fogyasztók között.
Definíciók: kiterjesztett: minden értékkel bíró jószág cseréje.
Tág: vevőközpontú üzletfilozófia, szemléletmód.
Szűk: vevő érdekében történik, de sokkal komplexebb folyamat.
Marketingfejlődési szakaszai
1850 – 1920 Termelésközpontú korszak(premarketing)
|
Nem igazi marketingfejlődési korszak. Kereslet meghaladja a kínálatot, vállalatok feladata a termelésnövelés.
|
1920 – 1933 Értékesítés központú korszak
|
A piacon árú bőség van, a kínálat meghaladja a keresletet, túlkínálat oka a kevés vásárlásnak, befolyásolásuk az elsődleges cél, agresszív értékesítési módszerek megjelenése, emelkedő reklámkiadások, erősödő konkurenciaharc megjelenése.
|
1934 – 1990 Fogyasztóközpontú korszak
|
Szemléletváltás alakul ki, vagyis ,,őfelsége a vevő”. Igény differenciálódás – nem állítható elő mindenkinek megfelelő termék, elterjednek a piackutató módszerek.
,,Ne azt próbáld meg eladni amit megtermeltél, hanem azt próbáld meg megtermelni, amire a fogyasztónak szüksége van.”
|
1991 Társadalom központú korszak
|
Egyénre szabott kínálat kialakítása. Vállalat legfontosabb feladatának meghatározása – profit, fogyasztói igények, társadalmi érdekek közti egyensúly megteremtése. Profitérdekek elé a társadalmi érdekek kerülnek.
|
A marketinghez kapcsolódó tudományok: matematika – statisztika, szociológia, demográfia, pszichológia.
Kutatás: szükséges, felméri: a piacot, a szokásokat, az igényeket/kereslet, a kínálatot, az árakat, az ellátást, a kommunikációt, a vevőszolgálati igényeket, módszereket, az üzleti etikát, fogyasztóvédelmet.
Információgyűjtés folyamata: reprezentatív minta alapján.
1.konkrét terület meghatározása
2.szekunder információk megszerzése
3.fehér foltok
4.primer információk megszerzése
5.elemzés
6.döntés előkészítése.
Mozaik információnak nevezzük, a vásárlótól közvetlenül megszerzett információt. Alkalmazása idő és humán erőforrás igényes.
Kutatási terv szerkezete
Információ forrása
|
Kutatási eljárások
|
Eszköz
|
Mintavétel
|
primer
|
megfigyelés
|
papír
|
reprezentatív
|
szekunder
|
megkérdezés
|
diktafon
|
nem reprezentatív
|
mozaik
|
kísérlet
|
informatika
|
egység, honnan vesszük
|
|
|
technológiai eszközök
|
nagyság
|
|
|
|
célzott, véletlenszerű
|
Információs rendszer – MIR – információ tárolása, elemzése, feldolgozása, mindig naprakész. Két típusa szerint: lehet belső: termék, szegmens, értékesítési csatorna vagy külső: környezet, konkurencia, termékfejlesztések, technológiai fejlesztések, szakmai újítások, ügyfélkör.
Piactípusok
Típus
|
Tárgy
|
Vásárlás célja
|
Döntéshozók
|
Vásárlási döntés folyamata – rutin, impulzus
|
Fogyasztói
|
Tartós, nem tartós
|
Szükséglet kielégítése, Hasznosíthatóság – komfortérzet, kötelezőség
|
Egyén, család
|
Rutinvásárlás, impulzus, kevés a megtervezett
|
Fogyasztói szolgáltatások
|
Termelői
|
Nyersanyag, félkész termékek
|
Nyereség maximalizálás
|
Beszerzési csoport
|
Befolyásolja a nyereség, megtervezett, rutin
|
Termelői szolgáltatások
|
Tartós, nem tartós
|
Állami
|
Komplett beruházások, berendezések
|
Állampolgárok igényeinek kielégítése
|
Állami beruházások döntésének csoportja
|
Költség hatékonyság, megtervezett
|
Non – profit
|
Támogatás, segítség, jótékonyság
|
Civil igények kielégítése
|
Lehet egyéni vagy testületi
|
Vegyes, rutin és megtervezett is.
|
Ügyfélkör
Nagyvállalat
|
KKV
|
Fogyasztók, lakosság
|
Társasági formák
|
Családi vállalatok
|
Nagy az egyedszám
|
Sok tulajdonos
|
Kevés tulajdonos
|
Individum (egyének)
|
Megosztott felelősség, csoportos döntés
|
Nagy felelősség, egyéni döntés
|
Pénzügyi szakértelem hiánya
|
Nagy méret és vásárlóerő, jó alkupozíció
|
Kis méret, kis vagy egyéni vásárlóerő, nem túl jó alkupozíció
|
Nagy információigény, árérzékeny, alkupozíció minimális
|
Tervezett finanszírozás, tőkeerős
|
Likviditásérzékeny, tőkeszegény
|
Pszichológiai tényezők
|
Hierarchizált, rugalmatlan, lassú döntéshozás, sok információ
|
Kevés információ, rugalmas
|
Kulturális háttér meghatározó
|
Képzett munkaerő,
motiváció: pénz
|
Motivált, szorgalmas munkaerő
|
|
Fogyasztói piac, vásárlói magatartás
Külső inger: marketing: reklám, termék, ár, csatorna, kommunikáció=> vevő fekete doboza; környezet – gazdaság, politika, technológia – telefon, kultúra
Vevő jellemzői: kultúra – karácsonyi ajándék, társadalom, személyes, pszichológiai,
Vásárlási döntés folyamata: probléma felismerése, információ gyűjtés, értékelés, döntés, vásárlás utáni magatartás: vagy pozitív vagy negatív jellegű.
Fogyasztói piac: fogyasztói piacról 1970 óta beszélünk.
Fő kérdései: kik, mit, miért, ki dönt, hogyan, mikor, hol vásárolnak?
Magatartást befolyásoló tényezők: kulturális jellemzők: kultúra, képzettség, társadalmi osztály;
társadalmi: lakóhely, család, társadalmi szerepek, státusz;
személyiségi jellemzők: életkor, családi életciklus, foglalkozás, gazdasági körülmények, személyiség és énkép, életmód;
pszichológiai jellemzők: motiváció, tanult képességek, gondolkodásmód, attitűdök, szokások, előítéletek.
Maslow - féle motivációs elmélet
Önmegvalósítás
Önbecsülés – Elismerés
Szociális
Biztonság
Fiziológia
Szegmentálás: piaci szegmens a vállalat által kitűzött üzleti célok figyelembe vételével meghatározott lényeges tulajdonságok a termelés szempontjából, viszonylag homogén, jól azonosítható, elkülöníthető, mérhető nagyságú, megfelelő méretű és elérhető piacrész, azaz vevőkör, amely, amely a marketing akciók célcsoportja.
A fogyasztói piac változatos.
Fogyasztói piac szegmentálásának szempontrendszere
földrajzi tényezők: régió, város – vidék, település mérete, népsűrűség, éghajlat;
gazdasági: jövedelem, tulajdonviszonyok, foglalkozási viszony, vagyon;
társadalmi, demográfiai: életkor, nem, képzettség, foglalkozás, család nagysága, családi életciklus, társadalmi réteg, vallás, vallásosság, kulturáltság, szubkultúra, etnikum;
termékekkel kapcsolatos: ár érzékenység, fogyasztási volumen, márka-, image – hűség;
pszichológiai: életstílus, motiváció, attitűdök, előítéletek, személyiségvonások: innovatív, véleményformálók, késői vásárlók, elkésett vásárlók, hagyományőrzők, szabadidő, hobbi.
Marketing stratégia: hosszú távú célok elérését segítő elem. Taktika: stratégia gyakorlati megvalósítása.
Célja: vállalati célok megvalósítása, célpiacok elemzése és kiválasztása, működtetése.
Befolyásoló elemek: külső: gazdasági tényezők, jog, politika, technológia – K + F, tudomány, szociokultúrális elemek: munkaerkölcs.
Stratégia alkalmazkodást jelent a környezethez is.
SWOT – analízis – Gyelv – elemzés
Gyengeségek, Erősségek, Lehetőségek, Veszélyek
Termék stratégiák
Termék szerkezet kialakítás és fejlesztés a fő feladatai: 1. termelés milyen típusával vagy eladásával foglalkozik, 2. átalakítás, fejlesztés az igényeknek megfelelően.
2 fajta: fogyasztási cikk, ipari termékek: 1. mindennapos szükséglet, nagy bevásárlás, tartós fogyasztási cikkek, nem tervezett vásárlás, fogyasztói szolgáltatások, ellenszolgáltatás nélkül kapott termékek – ajándék; 2. nyersanyagok – új termék lesz, kellékanyagok – változtatás nélkül kerülnek a termékhez, energia és más közszolgáltatások, gépek és berendezések, alkatrészek, ipari szolgáltatások.
Életgörbe
Az eladás mértékét mutatja meg, adott idővallum alatt.
A bevezetés és hanyatlás időszakában van egy ráfizetési szakasz, ahol a termék veszteséget, a nyereséget, porfitot a növekedés és érettség ideje alatt termeli ki.
Életgörbe szakaszai: 0.Kutatás és Fejlesztés, nincs értékesítés; 1.bevezetés; 2.fejlődés; 3.stagnálás/érettség; 4.hanyatlás
Életgörbe típusai: 1.serkentett; 2.divatcikkek – rövid életciklus; 3..késleltetett; 4.kétpupú teve
Termékfejlesztés és ötletek
Külső, belső forrás: k: partnerszakok, technológiai fejlődések, szakirodalom, hatósági igények; b: egyetemek, ügyfélkapcsolat tartók, marketingosztály, piaci jellemzők.
Folyamata: begyűjtés, elemzés, megvalósíthatóság, költségelemzés, fejlesztés, életgörbe.
Termék – mix – szerkezet
BCG – mátrix
A piaci növekedés ütemét(bal oldal - gyors=>lassú) mutatja meg, a relatív piaci részesedés(legalsó sor - alacsony=>magas) függvényében.
Gyors |
Kérdőjelek |
Sztárok |
Lassú |
Döglött kutyák |
Fejős tehenek |
|
Alacsony |
Magas |
Termékfunkciók: termékkel szemben ellentétes elvárások vannak:
fogyasztó: hasznos, könnyen kezelhető, tartós, megbízható, olcsó,
gyártó: egyszerű, optimális mennyiséget lehessen gyártani, olcsó nyersanyag-, olcsó munkaerőigény, nagy nyereség.
|