sportmenedzserek
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Lélektan

Pszichológia

Figyelem lépései: aktív keresés: pl.: hangra figyelés; szelektív figyelem: zavaró tényezőket kizárjuk, ami nem érdekel kizárjuk, keresett információt hatékonyabban dolgozzuk fel, mint a keresetlen információt; megosztott figyelem: csak akkor működik a tevékenység, ha begyakorolt, nem tudatos, spontán figyelem: váratlan, újszerű ingerek keltik fel.

 

Figyelemzavar: figyelem terjedelme, mélysége nem megfelelő, koncentrálási nehézségek lépnek fel, erősen függ az emberek lelki állapotától.

 

Arousal – elmélet: általános éberségi, izgalmi szint, agyi aktiváció, a teljesítmény a normál éberségi szinten a legjobb. Az Arousal – görbe csúcspontja 10 órára tehető, de eltolódhat.

 

Személyiség típusok: extrovertált: keresi a sikert, izgalmakat, impulzív, spontán, versengő, könnyen elveszíti az önuralmát, optimista; introvertált: visszahúzódó, tartózkodó, nem szereti a spontán helyzeteket, ingereket, nem rugalmas, komoly, megbízható, pesszimista.

 

Sport szempontjából: sikerorientált: sikereket szeretne elérni, reális célokat tűz ki, folyamatosan emeli a tétet, negatívan hat rá a kudarc; kudarckerülő: teljesítménynél alacsonyabb célokat tűz ki, hajlamos a kockáztatásra.

 

Stressz: a szervezet nem specifikus válasza valamilyen igénybevételre, manapság az élet része. 2 -féle felfogás alakult ki: le lehet és kell küzdeni, meg kell ismerni. Erősen függ a személyiségtípustól. A stresszválasz lehet megküzdés vagy menekülés.

 

Tanulás

Változás a viselkedésben, a megszerzett tapasztalatokban, valamint új ismeretek és tapasztalatok beépülése. Használja a hosszú és rövid távú memóriát is. Az információ először a rövid távúban tárolódik el, az alvás segít, hogy a hosszú távúba bekerüljön.

 

Tapasztalatszerzés: kipróbálás, megfigyelés, gyakorlás és ismétlés.

Klasszikus kondicionálás: annak megtanulása, hogy az egyik esemény előre jelzi a másikat, pl.: Pavlov – kísérlete.

Operáns kondicionálás: azt a viselkedést tanulja meg az élőlény, amit a környezet megjutalmaz, illetve amivel elkerülheti a büntetést. Thorndike – megerősítés lehet: pozitív vagy negatív => jutalom vagy kellemetlen inger megszüntetése; elsődleges vagy másodlagos: étel, másodlagos a pénz; folyamatos vagy részleges: vagy mindent értékelek vagy csak néha értékelek.

 

Megfigyeléses tanulás: utánzás.

Komplex tanulás: gondolkodás, tudatos és akaratlagos, pl.: verstanulás.

 

Tanulási törvények

  1. Motivációs törvény: könnyű és gyors tanulás, akkor tanulunk szívesen, ha motiváltak vagyunk.

  2. Ismétlés, felejtés törvénye: minden feltételes reflex kialszik, ha megerősítés nélkül marad.

  3. Funkció törvénye: ami számunkra nem fontos, azt elfelejtjük.

  4. Transzfer törvénye: nincs elszigetelt tanulás, az újonnan megtanult dolgokra hatnak a régiek.

 

Gondolkodás

Dolgok, események mentális reprezentációja, belső megjelenítése.

 

Problémamegoldás: ismert a cél, de nem tudjuk a hozzá vezető utat.

Beállítódás befolyásolja: attitűdjeink vannak, korábbi tapasztalatok befolyásolnak, amik változtathatóak, fontos a kiismerés.

Szempontváltás: a probléma újrafogalmazásával más szempontból közelítünk a megoldáshoz.

Kreativitás: sem a cél, sem az út nem ismert, pl.: lakberendezés.

 

Mások megismerése: pszichológia, énkép és mások kapcsolata, társas viselkedés megértésének feltétele. Másik személyről pontos képet alakítunk ki.

Sztereotípia: emberek egy csoportjára vonatkozó ismeretek összessége, melyek önbeteljesítőek és önfenntartóak.

 

Egyén és közösség

Szocializáció: alapvető dolog, hogy az ember társadalmi lény, társas környezetre van szüksége, szüksége van társas kapcsolatokra. A környezetnek vannak bizonyos szabályai, a szocializáció alatt ezeket sajátítjuk el. Külső és belső tényezők határozzák meg: belső: genetikai, öröklött: a temperamentum, hangulat, intelligencia, érzékenység, aktivitás; külső: környezet a belsőkkel együtt határozzák meg a szocializációt, öröklött tényezők befolyásolása önfegyelemmel is.

Szocializáció, mint tanulási folyamat a megszületéstől a halálig tart. A folyamatban a társadalom normáit, szokásait és az együtt élés szabályait sajátítjuk el. Az ember folyamatosan változik. 1.család, 2.iskola, 3.munkahely.

 

Szociális tanulás formái

Utánzás: a motiváció ebben az esetben a büntetés elkerülése, szeretet, vonzódás, irigység, tanulás külső hatásra.

Azonosulás: egy adott modellhez való kötödés, részben tudatos, de még külső hatás alapján.

Internalizálás: saját belső értékek, saját magunknak akarunk megfelelni.

 

Szocializáció két alapfogalma

Státusz: társadalomban meghatározott hely, rang; Szerep: státusznak való megfelelés.

 

Szerepek: adottak: férfi – nő; kivívott: ezekért tenni kell: főnök, vezető, szakértői; spontán szerepek: alkalomhoz kötődőek: tárgyalás, katasztrófavédelmi vezető. Ember egyszerre több szerepet tölt be, felléphetnek szerepkonfliktusok is, melyeket fel kell oldani, mert hosszú távon stresszhelyzetet okozhatnak.

 

Facilitáció: mások jelenlétében a teljesítmény fokozódik: egyszerű, begyakorolt feladatoknál fokozódik, nehezebb, nem begyakoroltaknál a fokozódás eredményt ront. Lényege, hogy mások jelenléte versengésre késztet vagy az értékeléstől, véleménytől félünk.

 

Konformitás: alkalmazkodás a többséghez, a csoport normáihoz, szabályaihoz, értékeihez való igazodás. Alacsony önértékelésű személyeknél erősebb a konformitás mértéke, erősebb a csoport fennmaradásában érintett személyeknél.

 

Csoport fejlődési szakaszok: megismerkedés => viharzóna => igazodás => működés, ami a hatékony teljesítés időszaka.

 

Szociometria – szociogramm: kölcsönös kapcsolatok ábrázolására szolgál, a csoport szerkezetét bemutató hálózat.

 

Csoportkohézió – összetartó erő: érzelmi többlet, ami élményekből táplálkozik, megvédi a tagokat.

 

Problémás gyermekekkel való bánásmód

Nem csak a gyenge a kiemelkedő is probléma. Kiemelkedőnél nagyobb az önállóság, teret kell engedni a kreativitásnak, fejleszteni kell az erős oldalát. A tehetség kreativitás – új megoldás és intelligencia – fölismerés, kitartás, szorgalom és alázat összessége. Fontos számukra a személyre szabott feladat.

Gyengébb kicsit ügyetlenebb, személyre szabott feladatok, egyéni haladási tempóval, sokkal több sikerélményt kell neki biztosítani, meglévő képességek erősítése fontos.

Nehezen kezelhető gyerekek a magatartási problémások: egyik csoport az agresszívak – ellenségesek, inkonzekvensek – kötekedők, engedetlenek, regresszívek – visszahúzódók, depresszívek – mindig negatívak. Ez minden eset tünet, mindig van oka!

 

Prevenció – megelőzés és korrekció – segít megoldani

Elfogadó és értő figyelem: Elfogadás kimutatása fontos. Vannak olyanok akiknek az érzelmi intelligenciája alacsony. Fontos: 1.be nem avatkozás, 2.passzív figyelem – hallgatás, 3.szavakkal, 4.testtartás.

 

Hibák az értő figyelemben

Manipulációra akarjuk használni, kioktatás, tanácsadás, szajkózás, empátia nélküli hallgatás, nem megfelelő idő kiválasztása.

 

Konfliktuskezelés

Saját érdek

Versengő

 

Problémamegoldó

 

Kompromisszumkereső

 

Elkerülő

 

Alkalmazkodó

Mások érdekének érvényesítése

A legjobb a problémamegoldó, a legrosszabb a kompromisszumkereső.

 

Nem hatékony kommunikációs módok

Utasítás és parancsolás, figyelmeztetés és fenyegetés, prédikálás => negatív motivációs eszközök, ítélkezés, kritizálás, hibáztatás, megalázás, megbélyegzés, kioktatás => Te üzenetek hangzanak ki belőle.

Hatékony az asszertív kommunikáció: Én üzeneteken alapul, föl kell építeni, meg lehet tanulni, lépések: 1.megváltoztatandó viselkedés leírása ítélet nélkül, pl.: Ha nem érkezel pontosan az edzésre …, 2.saját érzelmeinket kell kinyilvánítani, pl.: … ideges leszek …, 3.hatás tisztázása, pl.: …, mert nem tudom megvalósítani azt az edzéstervet, amit elgondoltam.

Egyértelműen kell közölni a gondolatainkat.

Mindig, soha, állandóan szavak használatának kerülése => általánosítás.

Nem használunk káromkodást és bántó szavakat.

 

Vezetéslélektan – Hatékonyság és Motiváció

Menedzsment irányzatok

Klasszikus korszak: 1800as évek közepe, vége, Taylor, Fayol, Weber, Ford:

  • Taylor: Philadelphia, 1800as évek vége, 1900as évek eleje, esztergályosok vizsgálata, munka minden elemének pontos megtervezése a hatékonyságért, foglalkozott a tudományos kiválasztással is, menedzsereknek irányítani kell => megoszlik a felelősség a menedzsment és munkás között.

  • Fayol: munkamegosztás, munkakörök kialakítása, pihenőidő, darabbéres fizetési rendszer, norma fölötti teljesítés honorálása, minőség ellenőrzés, normaóra, karbantartás bevezetése, ember = gazdasági ember, fő motiváció a pénz, menedzseri funkciók, vállalatok tevékenységi körei. Vezetési elvei: 1.tekintély => műszaki szakemberek képzése a felsőoktatásban, 2.fegyelem, 3.utasítás egysége, 4.ellenszolgáltatások: szervezet és egyén részéről is összhangban kell lennie. Centralizáció: egy kézben a hierarchia csúcsán összpontosul a hatalom, kezdeményezés: támogatás, közösségi szellem, csapatmunka érték, amit ösztönözni kell, munkaerő állomány stabilitása – fluktuáció: dolgozók gyors cserélődése.

  • Weber: bürokrácia elmélet: szerinte a bürokrácia alkalmas arra, hogy stabilitásban, fegyelemben, megbízhatóságban felülmúljon minden más szervezeti formát. Jellemzők: szabályozottság, hierarchia, aktaszerűség, személytelenség, tárgyilagosság. (Modern szociológia atyja)

  • Ford: sorozatgyártás és futószalag, fordizmus, fontos: üzemszervezés, a futószalag rendszer miatt, nagyüzemi termelés => tömegtermelés, anyagáramlás megszervezése, időtervezés.

 

Emberközpontú – Humanista irányzat: Mayo, Gregor, Freud

 

Integrációs szemlélet

 

 
Naptár, hogy tudjátok, hány nap esett ki
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Közös emilünk
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Beszélgessünk,ha összefutunk
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Élmények
Friss bejegyzések
2010.10.20. 00:10
2010.10.05. 00:07
Friss hozzászólások
 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!