Szervezés fogalma: gyakorlatban a vezetés egyik funkciója.
Feladata: tárgyi, pénzügyi és az emberi erőforrások összehangolása.
Menedzsment feladatai: stratégia alkotás és célkitűzések megfogalmazása, erőforrások biztosítása, folyamatos ellenőrzés és visszacsatolás.
Szervezet ismeret: megfogalmazás és elhelyezés.
Fogalma: több ember rendszeres és szabályozott együttműködése.
A szervezetek mindig a környezet hatásaira reagálnak. Két környezeti típust különítünk el: a mikró és a makró környezetet.
Makró elemei: politikai: államok alapvető működési mechanizmusa, politikai környezet stabilitásáért felelnek. Magyarország demokratikus jellegű.
Természetes környezet: környezetvédelmi jogszabályok amiket be kell tartani. Társadalmi és szociológiai környezet: vallás, társadalmi szokások, elvárások.
Kulturális környezet: iskolázottság mértéke.
Tudományos és technológiai környezet: újítások, innováció (K+F)
Gazdasági környezet: adójogszabályok: adó, TB, GT.
Mikró elemei: külső: személyek, szervezetek akikkel kapcsolatban van:
vevők: adott szervezet termékeit, szolgáltatásait veszik meg
szállítók: működésük érdekében tőlük vásárolnak termékeket, szolgáltatásokat
helyi önkormányzatok: be kell jelentkezni a működéshez
hitelintézetek, bankok: saját bankszámla működtetése
társadalmi, helyi csoportok: közös érdeklődés alapján létrejövő önszerveződő csoportok
belső: tulajdonosok: rendelkeznek a szervezeti vagyonnal, nyereségrészesedés
menedzserek: vállalat vezetői, fizetett alkalmazottak, beosztottak
Jellemzői Magyarországon: tulajdonos és menedzsment nem ugyanaz a személy, bérek meghatározása folyamatos és legnagyobb ellentétforrás a tulajdonosok és alkalmazottak között.
Szervezet belső adottságait befolyásoló tényezők
1.Szervezet mérete: adózási szempontból: mikró, kis, közép, közepes, nagy
általános gazdasági szempontból: kis, közép, nagy
Kis szervezetek: foglalkoztatottak száma 50 alatt van, a vállalat vagyona 500 millió forintot, a vállalat éves bevétele az 1 milliárd forintot nem haladja meg. A magyarországi vállalatok többsége ebbe a kategóriába tartozik.
Közép: 50 – 250 fő között az alkalmazottak száma
Nagy: 250 fő fölött az alkalmazottak száma
Mikró: alkalmazottak száma 10 fő alatt. A magyarországi szervezetek 92 – 93%-a és ebből 30%-nál nincs bejelentett alkalmazott. A kis és közép vállalkozások, vagyis a KKV szektor tagjai.
Horizontális/szinteken lévő alkalmazottak/ és vertikális/hierachiális rendszer/ viszonyai
2.Profil: milyen tevékenységet végez, szolgáltatást nyújt, a vállalat melyik nemzetgazdasági ágban tevékenykedik: ipar, építőipar, mezőgazdaság, egészségügy, oktatás.
3.Szervezet eredete: hol, milyen körülmények között jött létre, köthető-e személyhez.
4.Telepítési helye: földrajzi hely, város vagy falú, telephelyek száma.
5.Belső szervezeti kultúra: szervezeten belül elfogadott között értékek, lojalitás
7 elem: 1.értékek, amelyeket elfogadnak és követnek
2.információ gyűjtéssel és feldolgozással kapcsolatos felfogás
3.az elgondolások, célok, ötletek, utasítások létrehozásának és közreadásának módja
4.ötletek értékelésének formái és a kockázatvállalás foka
5.vezetők és beosztottak közötti együttműködés(kooperáció)
6.vállalathoz való lojalitás mértéke
7.motiváció alakulása
Szervezeti formák: 4 tényezős jellemzés:
1.munkamegosztás: fogalma: egy nagyobb feladatkomplexum részfeladatokra bontása, részfeladatok egyes szervezeti egységekhez történő telepítése. 3 szempontos csoportosítás: 1.funkció szerint: marketing, pénzügy, gazdasági igazgatás, sportszakmai igazgatóság; 2.régiók szerint: földrajzi munkamegosztás; 3.tárgyi elven történő munkamegosztás: szakágak, adott termékek vagy szolgáltatások. Egy és többdimenziós szervezetek: 1.egy elvű munkamegosztás; 2.több elvű munkamegosztás.
2.hatáskör megosztás: formái: aszerint csoportosítjuk a szervezeti egységeket, hogy hány felettestől kaphatnak közvetlenül utasítást: 1.egyvonalas: egy szervezeti egység vagy ember egy főnöktől;
2.többvonalas: egy ember vagy szervezeti egység több felettestől.
3.koordináció: típusok: technokratikus koordináció: jellege: szabályozott, programozott működés; strukturális: projektek, termékcsoportok, szolgáltatás típus csoportok; személy orientált: legfontosabbnak a szervezeti kultúrát tartják.
!4.szervezeti séma, szervezet rajzos ábrázolása
1.Lineáris: egy dimenziós szervezet a munkamegosztás alapján, hatáskör alapján egyvonalas, koordinációja technokratikus.
2.Funkcionális: munkamegosztás a funkciók szerint történik, hatásköri szempontból többvonalas, koordinációja technokratikus.
3.Divizionális: kisvállalat a nagyvállalaton belül. Divizios munkamegosztás: központi funkció szerint a diviziok tárgyi elven működnek, hatáskör: diviziok önállóan gazdálkodhatnak, de kizárólag a központi tervvel összhangban, koordináció: egyidejűleg technokratikus és személy orientált. A diviziok lehetnek, költségközpontok: meghatározott összeget fordíthatnak a költségeikre , és lehetnek eredményközpontok: a vállalat összeredményét növeli, nagyobb önállóságot jelent, a kigazdálkodott eredményt később saját célra fordíthatják: szakosztály működésére. Öntermelős rendszer.
4.Mátrix – szervezet: munkamegosztás: egyszerre tárgyi és funkcionális, hatáskör: többvonalas, kooperáció: személy orientált.
|