Sportszervezők és a sajtó munkája kiegészítik egymást! A sportszervezők szempontjából fontos a megnyerésük, ugyanis munkánk során sokat segíthetnek.
Mindenképpen kell: ismerni a hazai és külföldi sporttal foglalkozó sajtótermékeket, szervező rendszerezi az információkat, sikeresen működtet weboldalt, gyors, könnyen kezelhető szerkezetet alakít ki és fel kell tudni használni a közösségi portálokat és sport blogokat.
Sajtóval való találkozás: rendezvények, sajtótájékoztató, közönségtalálkozók,
Rendezvényszervezés – pénzbe kerül, fontos a költségek figyelembe vétele!
Ankét – találkozók, kötetlen jelleg, nincsenek szigorú, előre lekötött programok, vitával lehet egybekötött, de ott jelen kell lennie moderátornak, aki vezeti és irányítja a vitát.
Audio konferencia – vizuális tárgyalás
Bál – nagyszabású, étkezéses, zenés, táncos, ünnepi alkalom, dress code, lehet ültetéses, vagyis angol vagy francia rendszerű.
Bankett – étkezéses, zene nem kötelező, alkalomhoz kötött, kisebb vagy közepes létszám, nincs szigorúan kötött program, köszöntőbeszédek és pohárköszöntők: alkoholos koccintás rövid bevezető beszéd után, mindig szigorúan SZÁRAZ FEHÉR bor!
Bemutató – első prezentálás
Börze – nagy mennyiségben való értékesítés, kiárusítás
Előadás – tudományos élet, téma bemutatása
Estély – ünnepélyes alkalom, valaminek, valakinek a tiszteletére rendezik, táncos, zenés, étkezéses esemény, általában van dress code
Fesztivál – több napos rendezvénysorozat, változatos, heterogén esemény
Fogadás – valakinek, valaminek a tiszteletére, nincs kötelező zene, tánc, étkeztetés: csak rágcsálni való és alkohol.
Álló: maximum 30 perc, pezsgőt szolgálnak fel
Koktélparty: lehet kevéssé formális, dress code
Gardenparty: még kötetlenebb, szabadtéri, de legyen fedett terület is, tűsarkú nem ajánlott
Ültetett: étkeztetéses, hosszabb időtartamú: 1 óra – 1 óra 30 perc, konfliktusmentesítés a vendégek között az ültetés miatt fontos
Fórum – egy adott ügy megbeszélése a nyilvánosság előtt, moderátornak jelen kell lennie!, előre készülni kell rá és érdemes válságforgatókönyvet írni, fontos, hogy mindenki kapjon szólási lehetőséget.
Gála – műsoros szórakoztató est
célja: könnyed együttlét, jótékonyság, közönség passzív
oka: évad, szezon, verseny zárás, jótékonykodás
Happening – kötetlen összejövetel általában egy központi témával
Jamboree – kötetlen, szabadtéri találkozó, célja együttlét és szórakozás.
Karnevál – zenés, táncos, álarcos, jelmezes esemény, pl.: Velence – i karnevál
Kerekasztal beszélgetés – meghívott előadók egy adott témáról szóló vitája a nyilvánosság előtt lebonyolítva.
Konferencia – adott kérdés megvitatása egy bizonyos körnek vagy szakmának rendezett előadások, beszélgetések és vitasorozat, célja információcsere
Kongresszus – magas pozíciókban lévők találkozója, a tudományos, szakmai, közigazgatási, politikai terület fontos eseményei.
Munkacsoport – cégen belüli vagy cégek közötti, pályázatokra lehet létrehozni, adott probléma meghatározása és megoldása a feladata, szoros határidő mellett, konkrét javaslatokat kell tenniük, jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet el kell küldeni mindenkinek, előnye egy problémára több nézőpont van, személyes megjelenések, konkrét feladatok megjelölése fontos, számonkérés.
Party – társas, zenés összejövetel, kisebb vendéglátással, kötetlen esemény
Összejövetel – megbeszélés vagy gyűlés
Sajtóreggeli – reggelivel egybekötött sajtótájékoztató, 9 – 10 körül, szűkebb körű, válogatott vendégkör lehet jelen rajta.
Sajtótájékoztató – széles vendégkör, célja információ szerzés, adás
Menete: regisztráció – 30 perc, ültetés, köszöntő, bemutatás, tájékoztató, kérdezés – 30 perc – nem árt ha van beépített ember
Szakvásár – termék egy szakterületnek bemutatás és eladás
Szponzorált utaztatás – új termék megismertetése, termék eladás ösztönzése
Termékbemutató – kereskedelmi cél, vásárlás, fogyasztás
Vándorgyűlés – minden évben más helyszín, de a téma azonos
Vásár – értékesítés, kiállítással egybe lehet kötni
Vitacsoport – álláspontok ütköztetése, jegyzőkönyv nincs.
Rendezvények helyszín szerint: szabadtéri: fiesta, fesztivál, zenés események;
zárt téri: lakossági fórum, szakvásár.
Étkeztetés : bankett, fogadások, díszvacsora;
nem étkeztetés : lakossági fórum, ankét, fesztivál, ha nem gasztronómiai.
Vendégkör : szakmai: Hoventa – vendéglátás;
laikus: pálinka, bor fesztivál, Lakásvásár.
Téma : szakmai elmélet: konferencia, kongresszus
termék eladás, bemutatás: bemutató, vásár, kiállítás.
Cél : értékesítés; nem értékesítés.
vendégkör mérete : szűk: termékbemutató, fórum, ankét, találkozó;
nagyközönség: konferencia, kongresszus, fesztivál, kiállítás, vásár.
Dress code : van: bál, estély, fogadások, koktélparty;
nincs.
Szervezés
Rendezvény előtt: hol, mikor, mit, kapacitás – mennyi humán erőforrást igényel, feladatok, felelősség, határidő, helyettesek, elérhetőségek – cím, telefonszám, faxszám, email cím, meghívott vendégek, kapcsolattartó, elérhetőség, vendéglátás, értékesítésnél – házipénztár, nyugta, számlatömb, váltópénz, pénzkezelési végzettséggel rendelkező alkalmazott, költség – előkalkuláció, check list – ellenőrző lista; újságírók meghívása – sajtólista: lap, tv, rádió adó neve, szerkesztőség neve, rovat címe, telefonszáma, email címe; meghívók elküldése 3 héttel a rendezvény előtt; ellenőrzés: meghívó küldés után azonnal, 1 héttel a rendezvény előtt, 2 -3 nappal vagy 1 nappal előtte is, regisztráció, sajtólista frissítése, visszaellenőrzés, archiválás; a sajtós kollégáknak rendszeres anyagok küldése, ami szerkeszthető vagy nem szerkeszthető – megjelölendő.
Sajtóközlemény: az a kiadott írásos anyag, amely publikálható – közzé tehető különböző sajtótermékekben. Fotó küldhető, de ne legyen sokkoló, a mérete maximum egy A/4 – es oldal legyen. Ha szöveges, akkor is maximum egy oldal, 12 – es betűméret, Times New Roman betűtípus, kiadó legyen megnevezve, emeli a presztízsét, ha valaki nyilatkozik benne.
MTI – Magyar Távirati Iroda pénzért megjelenteti. Ha nemzetközi horderejű az ügy, akkor érdemes a nagyobb külföldi ügynökségeknek is megküldeni.
Sajtóismeret
Mi a média? (tévé, rádió, nyomtatott, online) szerkesztők, újságírók, hírszolgáltatásra, tájékoztatásra szakosodott cégek összessége.
4 hatalmi ág => tv, rádió, print – metropol, hvg, online – net => dolgozói a médiamunkások => média feladata: tájékoztatás: közérdeklődésre számot tartó ügyek közlése; ellenőrzés: bíróság, Parlament, rendőrség.
Újságíró információ átadásra használható.
Online újságírás alapja a print sajtó.
Vizuális elemek kapcsolhatók a tartalomhoz vagy nem: nem kapcsolható a rádiónál, csatolható a printhez, online-hoz, tv-hez – jó kép a kiindulópont.
Nyomtatott: hol jelenik meg, területileg hova kapcsolható – regionális, megyei, városi, kerületi, országos, helyi; gyakoriság – éves, féléves, negyedéves, havi, heti, napi; betöltött funkció, tematika – politikai, gazdasági, kulturális, sport; szeriőz – komoly – klasszikus – Magyar Nemzet, HVG, bulvár – blikk, bors, női, férfi magazinok; finanszírozás szerint – támogatás nélkül, reklámbevételek – Népszabadság, metropol, civil, szakmai újságok, alapítványi – Képmás – vegyes támogatási forma forma, reklámbevételek.
Piaci és civil sajtótermékek között óriási különbségek vannak.
Piaci célja a profit, dolgozói fizetést kapnak, a civilnél önkéntesek dolgoznak, profitra tehetnek szert, de azt visszaforgatják a tartalomba.
Előnyök, hátrányok – elévülés
Presztízs: civilek és hirdetők rangsora: 1.nyomtatott; 2.tv; 3 – 4.rádió, online.
Befolyásolja a reklámozást, hogy a hirdetés hol jelenik meg.
Közösségi portálok használata – magyarok vezetők a facebookon eltöltött órák számában!
Mennyi ideig marad aktuális az információ?
Presztízsérték elévülési szempontból: 1.napilap, tv – Magyarország vezet, 2.havi, hetilap, 3.online – alacsony, legfrissebb.
Magyarországon a tévé presztízse nagyobb, mint Európában.
Tematikus sajtó termékek: női lapok.
Magas presztízs, célzott közönség, de kicsi olvasótábor – szakmai lapok, folyóiratok, sportágak szaklapjai.
Online portál – kicsi közönség, kicsi szórás, ritka az egy témás.
Hozzájutás módja – terjesztés: nyomtatott – klasszikus mód – előfizetés, lapterjesztő hálózaton keresztül való megjelenés – Inmedio, Relay, VIP címzetteknek kiküldött lapok.
Ingyenes vagy áras: ingyenes nem nagyon megbecsült, áras megbecsültebb.
Belső meghatározottság – Oké – táblázat
Oké – Oké
kompromisszum kész, megoldásra törekvő kommunikáció, rugalmas, toleráns, bizalom fontos, kölcsönös előnyök, hosszú távú együttműködés a cél.
|
Én Oké – Te nem
rugalmatlan, intoleráns, nincs bizalma a másikban, korlátlan hatalomgyakorlás, agresszív, hatalmas önbizalom, kontroll hiánya.
|
Nem Oké – Oké
passzív, visszahúzódó, támadásokra sem reagál, saját magában nem bízik, másikban túlságosan, nehezen vagy egyáltalán nem kezdeményez, sok mindenért saját magát hibáztatja, önbizalom erősítése.
|
Én sem – Te sem vagy Oké
manipulatív, bajkeverő, senkiben nincs bizalma, pletykás, konspirációk, másokkal foglalkozik, nem mond ki semmit, bábozik, szereti a tisztázatlan, kétértelmű helyzeteket, kétes helyzeteket kijátsza.
|
Csoportdinamika: passzívabb, agresszívabb típusok, vegyesek – asszertívak, bajkeverők, kivételek, szituációtól függök.
Kommunikáció: agresszív: szavak, hang, non – verbális kommunikáció erős, belép a személyes körbe, szúrós tekintet, előre szegett fej, beszédbe sokszor közbevág, befejezik más helyett a mondatot, igyekeznek minél több helyet kitölteni a térben, érzelmek kimutatása.
Manipulatív: ritkán mond határozott igent vagy nemet, nem akar elköteleződni, szereti a töltelék szavakat, paneleket, közhelyeket, hárít, viselkedés: nem néz a másik szemébe, mindig pásztáz, nem feltétlenül akar domináns helyzetbe kerülni, rejtőzködik, nem feltűnő gesztusok, szituációtól függő viselkedés, hanghordozás.
Passzív: keveset beszél, bizonytalan amikor véleményt kell mondani, nem akar magától helyzetket teremteni, alkalmazkodik, elsőre kellemetlen, nehéz elfogadni, kerüli a kezdeményezést, testi kontaktust, minél kisebb pozíció a térben, kevés gesztus, nehezen tartja a szemkontaktust, testtel társa felé fordul – szituációtól függ a testhelyzet, nehezen lehet szereplésre bírni, kompromisszum kész típus, nem vég a szavakba, csak ha nagyon szükséges, figyelmes hallgató, reagál, testtartással a partner felé fordul, nyitott testtartás, gesztusok, szemkontaktus, próbálja megőrizni a hidegvérét, kérdez, válasz fontos neki, érzelemkimutatás, arcizma se rándul, távolságtartás, leköveti az ember személyiségét, alkalmazkodik.
Retorika
Eredeti funkció. ékesszólás, meggyőzés, érvelés; cél: világosan, logikusan kifejtve kapjon a világ információkat; politika, jog; nyelvi igényesség fontos; követhető; világosan fejtse ki véleményét a szónok; cél a meggyőzés, hosszú távú lehet.
Tudomány: irodalom, művészet, helyes anyanyelvhasználat, általános műveltség, memorizálás, logika, etika, szóképek használata, érzelemkifejezés, szöveg technikai felépítése: általános <=> konkrét, szövegszerkesztés hármas felosztás: bevezetés, tárgyalás, befejezés.
Hibák: sztereotipizálás, kiindulópont megváltoztatása, szelektív észlelés, projekció, kivetítés.
Kivédés: minél több információ, tudatosítania tévedés lehetőségét, kommunikáció, reagálás, empátia, vélemény visszatartás az elegendő információig, ellenőrzés, objektív értékelés.
Önismeret: gyengeségek, erősségek; nyilvános terület – színpad: én tudom és más is; magánterület – homlokzat: én igen, más nem, vakfolt: én nem, mások igen; rejtett/ismeretlen: én se, más sem.
Jó – rossz tulajdonságok
Aktív figyelem: elmaradás: nem tartja a szemkontaktust, non – verbális jelek, testével a beszélő felé fordul – e, érzelmi jelek, kérdezéshiány, verbális reakció, válaszadás, közbevág és mondja a sajátját, megszakít, csak végighallgat vagy beszél is, képes – e újrafogalmazni, távolság, megérintés.
Médiareklám
Név
|
Előny
|
Hátrány
|
Napilap
|
|
|
Presztízs
|
Klasszikus – magas
|
Bulvár – alacsony
|
Befogadási szituáció
|
|
5 – 1O perc – cím, kép, aláírás
|
Technikai adottságok
|
Alkalmas szöveges tartalom megjelenítésére
|
Képes
|
Közönség összetétele
|
Tömeges
|
Túl nagy szórás
|
Célozhatóság
|
Rovatos, tematikus melléklet
|
Nehéz földrajzilag
|
Költség
|
1 főre kicsi
|
|
Rugalmasság
|
Viszonylag naponta újul
|
Nem tud versenyezni a webes felületekkel
|
Élettartam
|
|
Gyorsan elévül
|
Jogi korlát
|
|
Címlapba beleszólhatnak
|
Név
|
Előny
|
Hátrány
|
magazin
|
|
|
Presztízs példányszám
|
Mikor
|
változó
|
Befogadási szituáció
|
pozitív
|
|
Technikai adottságok
|
Jó, magas
|
Általában szöveges tartalom gyenge
|
Közönség összetétele
|
Célzottabb, másodlagos olvasók
|
|
Célozhatóság
|
Jó
|
Földrajzilag nem
|
Költség
|
Példányszámtól függően nagy-alacsony
|
Csökken a példányszám – magas
|
Rugalmasság
|
|
|
Élettartam
|
Tartósabb, drágább archiválás
|
Havi elévülés
|
Jogi korlát
|
|
címlap
|
Név
|
Előny
|
Hátrány
|
szaklap
|
|
|
Presztízs
|
magas
|
|
Befogadási szituáció
|
legjobb
|
|
Technikai adottságok
|
|
Változó
|
Közönség összetétele
|
Akiket érdekel, másodlagos olvasók száma magas
|
|
Célozhatóság
|
Jól
|
Földrajzilag nem
|
Költség
|
|
Magas
|
Rugalmasság
|
Viszonylag
|
|
Élettartam
|
Hosszú archiválás
|
|
Jogi korlát
|
|
címlap
|
Név
|
Előny
|
Hátrány
|
Szabadtéri reklám
|
|
|
Presztízs
|
Változó tartalom
|
|
Befogadási szituáció
|
Méret, célcsoport, gyakoriság
|
Utazás, mozgás
|
Technikai adottságok
|
Változatos
|
Kevés
|
Közönség összetétele
|
Széles, sok
|
Nagy meddő-szórás
|
Célozhatóság
|
Területileg
|
Vegyes
|
Költség
|
Nagy
|
Drága
|
Rugalmasság
|
Viszonylag alkalmazkodó
|
Gyors
|
Élettartam
|
Hosszú, sokáig
|
|
Jogi korlát
|
Engedélyhez kötött kihelyezés
|
|
Szabadtéri reklám: óriásplakát, plakáthenger, kandeláber-lámpaoszlop, falragasz, térbeli kiegészítő, mozgó installációk, festett táblák, tűzfal, vásznak, zászló, világító berendezések, szabadtéri bútorok, légi reklám
Név
|
Előny
|
Hátrány
|
rádió
|
|
|
Presztízs
|
Barátságosabb
|
Háttér
|
Befogadási szituáció
|
Sokan, utazás
|
Háttér
|
Technikai adottságok
|
|
Nincs vizualitás
|
Közönség összetétele
|
Sokan, tematikus szórás nincs
|
Meddő-szórás
|
Célozhatóság
|
A tematikusak jól
|
Országos nehéz
|
Költség
|
Adó olcsó
|
Tartalom magas, sok
|
Rugalmasság
|
Rugalmas
|
|
Élettartam
|
|
Elektronikus tartalom, ha nincs
|
Jogi korlát
|
|
|
Név
|
Előny
|
Hátrány
|
tv
|
|
|
Presztízs
|
Magas, Magyarországon különösen
|
|
Befogadási szituáció
|
Otthon
|
Sokan háttér
|
Technikai adottságok
|
legjobb
|
|
Közönség összetétele
|
Legtöbb
|
Célközönség
|
Célozhatóság
|
Tematikus csatornák jó, bizonyos műsoridő: reggel sokan, délután-este kiemelt
|
|
Költség
|
Egy főre alacsony
|
Tartalom előállítás drága
|
Rugalmasság
|
Gyakori frissülés
|
Drága
|
Élettartam
|
|
Nem biztos, hogy megmarad
|
Jogi korlát
|
|
Korhatár, kategória, média törvény
|
Médiatervezés
Szempontjai: milyen felületen, üzenet, mennyire hatékonyan juttatható célba.
Eljárás: táblázat: időzítés – elérés – timeing, mennyiért – árazás, ütemezés, hol – ez alapján döntés.
Mérvadók: nem lehet őket kihagyni: Sport1, Nemzeti Sport, sportgéza, origo, szakmai blogok – foci
Médiavásárlás, foglalás: adott helyen, adott felület megrendelése, szponzorált cikkek, hírlevél – hatékonyság, csomag – több média olcsóbb.
Felesleges: fizetett hírlevél, tv reklám, óriásplakát, online hirdetés, banner, rosszul célzott nyomtatott – szak vagy napilap.
Közösségi csatornák jók, sajtórendezvények.
|