sportmenedzserek
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sportmarketing

Szervezeteknek 3 típusa van: állami: pl.: jogalkotók, vám és pénzügyőrség, iskola, sportot irányító szervezetek; társadalmi: pl.: egyesületek, szövetségek, alapítványok=> társadalmi kezdeményezésre alapulnak; magán: pl.: részvénytársaságok, BT.

 

Szervezetek között vannak átfedések

Szervezetek eredmény alapján való csoportosítás: produktív: kézzel fogható termékek, pl.: cipő gyártó cég; improduktív: szolgáltatás vagy szellemi termék, pl.: műkörmös.

Tevékenység célja szerint: for – profit: profitért dolgozó; non – profit: visszaforgatja a profitot.

Vezetési rendszer szerinti csoportosítás: irányító: összes szövetség; végrehajtó: végrehajtja az utasításokat, pl.: klubok, szervezetek.

 

Országgyűlés

Kormány

Országos hatáskörű hivatalok – MLSZ, MOB, OTSH, …

Megyei önkormányzatok, megyei hatáskörű szervezetek – BLSZ, megyei szakszövetségek

Társadalmi sportegyesületek

 

Intézkedések mindig föntről – lefele valósulnak meg.

 

Sportszervezetek típusai: szabadidősport – rekreáció, hobbisport; versenysport – csúcseredmény elérése; diáksport – életmód, életvitel.

 

1921. Első magyar sporttörvény.

1948. Országos Sporthivatal

1989. OTSH Egyesületek önállóvá váltak, állami cégeket privatizálták.

1995. Fél állami – fél piaci mechanizmus a sport állami rendszere.

2005. Nemzeti Sporthivatal nemzeti sportstratégiát készít.

 

Sportszektorok működési modellje

 

Állami modell

Üzleti modell

Finanszírozás forrása

Állami bevételek

Üzleti bevételek

Költségvetési korlát

Puha költségvetési korlát

Kemény költségvetési korlát

Tulajdonos jellemzője

Nincs valós tulajdonos

Valós tulajdonos megléte

Működési keret

Non – profit módon

For – profit módon

Sport jellemző szerepe

Politikai rendszer legitimálása

közhangulat befolyásolása

Szolgáltatás szórakoztató iparban

 

Állam feladata a sportban

Államnak nem feladata irányítani a sportot. Nem lehet propagandaeszköz.

Kötelező a nemzeti sportstratégia – hosszú távú terv: jogszabályok szabályozása, élsport támogatása, sportvállalkozások létrehozásának elősegítése, sporttal kapcsolatos nemzetközi együttműködés elősegítése, sportlétesítmények létrehozása, fenntartása, esélyegyenlőség, sportszakemberképzés, sporttudományi kutatások, önveszélyeztetés, doppingolás csökkentése, sporthuliganizmus megszüntetése.

 

Sportpiaci adatok

Magyarországon 7000 sportvállalkozás van: fő tevékenység a sport, árbevétele: 350 milliárd forint, ebből sporteszközt, kerékpárt forgalmazók 318 milliárd. 17,6 egyéb sport tevékenység. Összes bevétel 0,9%-a. Sportpiaci haszon 1,7%, átlagosan 4,1%. A sportszektorban foglalkoztatottak száma 23000fő. Az összes GDP – nek 0,32%-a fordítódik sportra, míg Ausztria 2,7%-ot. Ausztria 123000 sportegyesületéhez képest, Magyarországon csak 5300 van.

 

Sport motivációs bázisa

Népesség 9%-a sportol, a 18 – 29 évesek 28%-a, felnőttek 84%-a nem sportol, 38% szeretne, ami két és fél milliós bázis, sportolásra a szabadidőt tudjuk fordítani, ami 4 – 9 óra. Naponta 100 percet töltünk tévézéssel, népesség 91%-a fontosnak tartja, 35%-a néz sportot.

 

Sport társadalmi elfogadottsága

90%-os támogatást élvez. Állami tulajdonban 70, magántulajdonban 70, 2100 önkormányzati tulajdonban, 200 kitűnő és 1000 elégséges állapotban van.

 

Sportszervezetek és a marketing

Szakmailag kiváló munka folyik, viszont nem marketing orientáltak.

Mecénás: ellenszolgáltatás nélkül támogat; szponzor: ellenszolgáltatás fejében ad támogatást.

 

Sportfogyasztó meghatározza a sportterméket.

A magyar sportegyesületek nem for – profit vállalkozások, egy részük kisvállalatként, nullszaldós gazdálkodással működik, ahol nincs pénz, szakember és képzés sem volt.

 

3 -féle vállalat: maga idézi elő a változásokat; szemléli az eseményeket; csodálkozik.

 

Marketing szervezet feladatai: termék: játékos, eszközök, foglalkozások; márkázás: csökkenti a vásárlás kockázatát, megkülönbözteti egymástól a termékeket; árazás; kommunikáció; elosztás; szolgáltatás; értékesítés.

 

Fogyasztói piac, vásárlói magatartás

Fogyasztói magatartás: szellemi és érzelmi folyamatok, tevékenységek, amelyek a vásárlást vagy szolgáltatás igénybevételét kísérik.

 

Sportfogyasztó nem születik, hanem lesz!

 

Az embernek van hosszú és rövid távú döntése

Hosszú: kockázat, hozam; rövid: költség és haszon az elsődleges szempont.

 

Fogyasztói magatartás modell

Fekete doboz=> a vevőt mindenféle külső hatások érik, mielőtt vásárol, dönt a vásárlásban.

Külső hatások – Marketing környezetben=> Vevő Fekete doboza – vevő jellemzői: pszichológiai, kulturális, személyes, társadalmi=> vásárlási döntés

 

Vevői lojalitás

Vállalatoknak folyamatosan új vásárlókat kell szerezniük. Lojális vevő maximálisan elégedett, fontos az ár/érték arány, hajlandó újra vásárolni, másoknak is ajánlani fogja a terméket. Az elégedett és a lojális vevő nem ugyanaz. A lojális vevő 100%-ban marad a márkánál. Az elégedettek 85%-a elfordul a márkától, ha jobb ajánlatot kap. A lojalitás egy érzelmi kötődés.

Lojalitás mérése: újravásárlási szándék, keresztvásárlási szándék – ha a termék helyettesíthető, elmegy – e egy másik termékért, árérzékenység – nem lehet az árakat bármeddig emelni, ajánlaná – e másnak.

 

Vásárlási szerepek

Van egy kezdeményező, pl.: gyerek, van egy befolyásoló, használó, döntéshozó, vásárló, aki a terméket megveszi.

 

Sportpiac szerkezete

Van egy kínálati és keresleti oldal. Sportpiac termékei: sporteszközök, sportoló, sportlétesítmény, szórakoztatás, egészség. Kínálat/eladók: sportlétesítmények, sportoló, szövetségek, vállalkozó.

Keresleti oldalon a közönség, hirdető, média, szponzorok. Sportbeli eredményesség határozza meg a két oldal viszonyát, pl.: nem megyek el egy unalmas meccsre. Valamint meghatározza még a sportvállalkozások speciális helyzete.

 

Sportpiac és kereslet jellemzői

Az ár, minőség sok mindent meghatároz a közönségnél. Presztízs, szurkolói éhség is fontos.

 

Fogyasztói magatartásmodell a sportban

Külső hatás: család, edzők, oktatók, éghajlat, földrajzi feltételek, sportcégek piaci magatartása, életmód, családi életciklus.

 

Fekete doboz függ: szocializáció, elkötelezettség, kulturális normák és értékek.

 

Vásárlási folyamat

1.szükséglet felismerése

2.információ keresés – internet, média

3.alternatívák értékelése – melyik a legmegfelelőbb

4.döntés, vásárlás

5.tapasztalatszerzés

6.értékelés

 

Motiváció a sportfogyasztásban

Elsődleges a győzelem érzése, csoportos lét, egészség elérése, valamint a játék és a szórakozás.

 

Piacszegmentáció: piac részekre bontása és igények felmérése.

Piac soha nem egységes több csoportból áll. Fontos megtalálni a termékeinkben azt a pluszt, amivel kiemelkedünk a konkurenciából és keressünk olyan igényt amit lehetőségünk van kielégíteni.

Vevőt szerezni könnyű, de megtartani nehéz! Vevőket meg kell tartani, szájreklám is a vevő.

 

Induló cég szegmentálása

Ne akarjon mindenkinek megfelelni, eladni. Legyen legalább 1 tulajdonság amiben más. Célcsoport minél kisebb és homogénebb legyen.

A plusz mindig konkrét legyen. Ne általános dolgot hirdessünk, fontos a konkurencia szemmel tartása.

 

Stratégiák (4db)

1.Diferenciálatla/Tömegmarketing: 1960 – as évek végéig, ugyan az a termék minden vevőnek, ugyanúgy előállítva. Véletlenszerű és kényszeres vásárlást idéz elő.

2. - 3.Differenciált és Koncentrált 1970 – es évek végéig, differenciáltnál törekednek a célpiacok maximális lefedésére, 1 kiválasztott piac lefedése kerül előtérbe, koncentráltnál gazdaságos szegmens keresnek.

4.Testreszabás/Nieche: 1990 – es évek végéig, a vevőtől jön az igény, testre szabott gyártás, személyes kapcsolatot feltételeznek a vevő és eladó között, hűséges vevők, szabadabb árpolitika, csökkennek a kommunikációs költségek, tudatos és akaratlagos eladás megjelenése.

 

Bútorgyártó cég hirdetése: 500 különböző stílus, 3000 -féle kivitelezés, 350 bőrváltozat => fogyasztónak nincs szüksége végtelen választási lehetőségre.

 

Magyarországon a fogyasztói attitűd az utóbbi 40 évben sokat változott. 1960 – as évek vásárlás öröme, beszerzés, félelem a hiánytól mozgatja a vásárlást. 1970 – es évek skála – feeling, becsapástól félnek, 1980 – as évek nyugat majmolása – bóvli, 1990 – es évek fogyasztói gyorstalpaló – kínai árusok megjelenése, pazarlás, 2000 – es évek értékválság.

 

1960 – ban hiánygazdálkodás => fogyasztói társadalom/fogyasztók birodalma => élményfogyasztás – társadalom és én ellentéte – Maslow – önmegvalósítás – elmélete – élmény fogyasztás <=> fizikai szükséglet ellentéte – fogyasztói társadalom

 

Addler -féle meghatározások: énnek 4 -féle meghatározása van: 1.valós, 2.képzelt – amilyennek mások látnak, 3.ideális – amilyenek szeretnénk lenni, 4.vágyálom – amilyennek szeretnénk, hogy mások lássanak => státuszszimbólumok, tudatos vásárlónál erős a valós én.

 

Sportpiac szegmentációja

Szegmentumok: nagyfogyasztó: bérlet, szezonjegy tulajdonos, klub, egyesületi tag; közepes: 1 szezonos klubtag, rendezvényjegy vásárló; gyenge: ritkán, 1 eseményre vásárol; hűtlenné vált fogyasztók: korábbi nagy vagy közepes fogyasztók, mert csalódtak; médiafogyasztó: nem megy el, médián keresztül figyeli, erős a média befolyása; tájékozatlan: potenciális vásárló, de nincs megfelő információja; érdektelen.

 

Sportesemény médiafogyasztók: nagyfogyasztó 60%, közepes 10%, gyenge 30%.

Résztvevők: 50% nagyfogyasztó, 20% közepes, 30% gyenge.

 

Pareto – szabály: Okok 20% - a, következmények 80% - áért felelős. 80% - ért 20% fizet, maradék 20% - ért 80%.

 

Csapat szurkoló: 1.mag – B – közép – magas motiváció, ragaszkodók, minden mérkőzésen ott vannak; 2.megpróbál minden mérkőzésen ott lenni, médiakövető is; 3.médiakövetők; 4.passzív szurkolók; 5.kedveli, de szurkol másnak is, nincs elkötelezve; 6.közömbös; 7.másik csapatnak szurkol; 8.nem ismeri.

 

Angol Liga: 450ezer emberes felmérés, 43ezer válasz, átlagosan 36 éves férfi, átlagos jövedelem, 22 éve szurkol, nagyon elkötelezett, szülői példa 65%, lakóhely, elfogadható jegyárak, jó információs rendszer, elérhető.

Szurkolói marketing

 

Klasszikus

Új

Társadalmi jellemzője

Alacsonyabb

Középosztály

Ár és minőség

Mindig lojális

Nem feltétlen lojális

Részvételi jelleg

Aktív

passzív

 

Fogyasztók – státusztipológia: A: értelmiségi, felsőfokú tanulmányok, menedzser, van pénze; B: átlagosnál jobb anyagi körülmények, középréteg; C1: átlagos, alkalmazottak, kisvállalatok tulajdonosai; C2: átlagos, irodai alkalmazott, szakmunkás; D: átlagnál rosszabb, szakmunkások; E: különösen rossz.

 

Magyar ligák: 15 – 69, 50% D – E, 23% C2, 8% C1, B 15%, A 5%, 30% földrajzi befolyás, Fradi: nincs olyan ember Magyarországon aki ne ismerné, 3,7% 1-es – ideális 30% lenne, tv 16%, szurkoló, de nem nézi 5%, 25% más csapatnak szurkol, de érdekli, elpártol 20% - 5% lenne jó.

 

Disztribúció/értékesítési út, milyen csatornákon jut el a vállalattól a fogyasztóig a termék, klasszikus B2C – business to consumer.

 

Termelő => nagykereskedő => kiskereskedő => vásárló/fogyasztó; termelő => kiskereskedő; nagykereskedő => fogyasztó; termelő => fogyasztó – internet.

 

Vállalkozások a kiskereskedelemben

Vonalkód, elektronikus leolvasás – diszkont áruházak, élményvásárlás – szórakoztatás szerepe nő.

 

Elosztás a sportpiacon

 

 

 
Naptár, hogy tudjátok, hány nap esett ki
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Közös emilünk
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Beszélgessünk,ha összefutunk
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Élmények
Friss bejegyzések
2010.10.20. 00:10
2010.10.05. 00:07
Friss hozzászólások
 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!